Nábor zamestnancov znamená identifikovanie potreby príjmania zamestnancov. Ďalej tu patrí získavanie, vykonávanie pracovných pohovorov, samotné prijímanie a nástup zamestnancov. V skratke ide o špecifikáciu potreby zamestnancov a jej napĺňanie.
Za samotní nábor zodpovedajú rôzni pracovníci. Veľké organizácie zvyknú mať tímy náborárov, v menších môže byť len jeden náborár. V niektorých prípadoch ho majú na starosti externé firmy. Nábor sa vykonáva väčšinou formou rôznych inzerátov.
Samotný nábor zamestnancov zvyčajne pozostáva z týchto činností:
- Identifikácia potreby zamestnancov
- Vypracovanie plánu náboru
- Opis pracovného miesta
- Inzercia pracovného miesta
- Nábor na pozíciu
- Preskúmanie žiadosti o zamestnanie
- Telefonický pohovor/prípravný skríning
- Osobné pohovory
- Hodnotenie uchádzačov
- Kontrola minulosti
- Rozhodnutie
- Kontrola referencií
- Ponuka práce
- Prijímanie zamestnancov
- Nástup do zamestnania
Typy náborov:
- Interný nábor: Obsadenie voľných pracovných miest s existujúcimi zamestnancami organizácie s cieľom udržať interné znalosti.
- Platený nábor: Vykonáva sa prostredníctvom náborovej firmy. Organizácia jej zaplatí za nájdenie vhodných kandidátov na konkrétnu pozíciu.
- Kontingenčný nábor: Externé náborové agentúry hľadajú kandidátov, ale sú platené až v prípade, že organizácia prijme kandidáta odporučeného agentúrou.
- Personálny nábor: Personálne agentúry prepájajú kvalifikovaných uchádzačov s voľnými pracovnými miestami. Zameriavajú sa na krátkodobé alebo dočasné pozície.
- Outplacement nábor: Pomoc bývalým pracovníkom v prechode na nové pracovné miesta, podpora pri kariérnych zmenách.
- Obrátený nábor: Podpora zamestnancov pri hľadaní lepšieho zamestnania.