Keď personalisti hľadajú nových pracovníkov, snažia sa zameriavať na tých, ktorí majú vysokú pracovnú morálku. No táto vlastnosť nemusí byť na pohovore hneď viditeľná. Na ňu môže vplyv aj pracovné prostredie a spôsob riadenia. Treba si uvedomiť dôležitú vec. Pracovnú morálku ako takú nemožno vynútiť, treba ju podporiť.
Čo je to pracovná morálka?
Pracovná morálka je schopnosť zamestnancov vykonávať svoje úlohy na sto percent a prispievať k rozvoju spoločnosti. Spolu s vlastnosťami ako zodpovednosť, disciplína, integrita, patrí medzi mäkké zručnosti.
Zamestnaný človek s dobrou pracovnou morálkou sa vždy snaží spraviť všetko, čo je v jeho silách, pretože si je vedomý dôsledkov, ktoré by nastali, ak by tak neurobil. Zároveň ho k tomu motivuje aj prirodzený rešpekt voči svojej práci.
Avšak pracovníci so zlou pracovnou morálkou sú zvyčajne nedbalí, demotivovaní a často robia menej kvalitnú prácu. Môžu mať tiež problémy s riadením času a nedodržiavať termíny. Dané vlastnosti sa skôr či neskôr prejavia.
Podporujte motiváciu zamestnancov a odhodlanie
Veľkou príčinou slabej pracovnej morálky je jednoducho to, že pracujúci nemajú víziu. Pod víziou rozumieme jasnú predstavu o osobnom raste, zmysle práce a smerovaní firmy. Bez nej nedokážu využiť sebamotiváciu, ktorá je pre ich pracovné nasadenie kľúčová.
Ako manažér máte dve hlavné úlohy:
- riadiť bežnú prácu (zadávať úlohy, kontrolovať termíny, riešiť papierovačky…)
- viesť a motivovať ľudí (ukázať im zmysel práce, inšpirovať ich, dať im víziu do budúcna…)
No mnoho nadriadených sa sústredí len na to prvé a zabúda motivovať ľudí. Aby ľudia pracovali dobre a s nadšením, potrebujú vidieť zmysel svojej práce a mať nejakú víziu do budúcna – napríklad možnosť vypracovať sa, naučiť sa niečo nové. Taktiež potrebujú mať istotu, že ich práca má reálny význam.
Preto dobrý šéf musí zvládať oboje – aj bežné riadenie práce, aj motivovanie a vedenie ľudí. Bez toho druhého budú zamestnanci pracovať len preto, že musia, nie preto, že chcú.
Modelový príklad:
Manažér Peter pravidelne komunikuje so svojím tímom o ich kariérnych cieľoch a ambíciách. Na týždenných stretnutiach nielen kontroluje plnenie úloh, ale aj vyzdvihuje úspechy jednotlivých členov tímu a diskutuje s nimi o ich nápadoch na zlepšenie procesov. Podriadeným umožňuje vzdelávať sa cez rôzne školenia a kurzy, pričom im dáva priestor využiť nové zručnosti v praxi. Keď firma získa významný projekt, Peter vysvetlí celému tímu, aký dopad bude mať ich práca na konečného zákazníka a prečo je ich úloha dôležitá. Zároveň sa snaží prideľovať prácu tak, aby každý člen tímu mohol rozvíjať svoje silné stránky a pracovať na projektoch, ktoré ho bavia. Vďaka tomuto prístupu jeho tím nielen plní stanovené ciele, ale všetci chodia do práce s nadšením a sami prichádzajú s návrhmi na zlepšenie.
Ak je problematické napredovať v kariére a nadriadení sú príliš prísni, ľudia často strácajú chuť do práce. Taktiež je možné, že im bude chýbať pracovná morálka.
Vašou úlohou ako nadriadeného je vzbudiť v ľuďoch nadšenie a dať im najavo, že ich v organizácii čaká skvelá budúcnosť. Pracujte na firemnej kultúre a hodnotách, aby ste ľuďom dali zmysel, prečo každý deň prichádzajú do práce, a ukázali im, že sú dôležitým kolieskom v súkolesí. Keď budú mať pracujúci pocit, že sú súčasťou niečoho väčšieho, budú viac odhodlaní, oddaní a naklonení tvrdej práci.
Majte vypracované plány kariérneho rastu zamestnancov
Každý človek potrebuje mať jasnú predstavu o tom, kam bude jeho kariéra smerovať. Ak zamestnanec nevie, ako môže postúpiť na vyššiu pozíciu, čo presne musí pre povýšenie urobiť a v akom časovom horizonte to môže dosiahnuť, časom stratí motiváciu pracovať naplno. Preto je dôležité, aby mal nadriadený pravidelné stretnutia s pracovníkmi, kde im vysvetlí možnosti ich kariérneho rastu, sleduje ich pokrok a dáva im spätnú väzbu. Keď pracovník presne vie, za čím ide a ako to môže dosiahnuť, bude pracovať oveľa lepšie, pretože vidí jasný cieľ a cestu k nemu.
Modelový príklad:
Milan pracuje ako junior programátor v IT firme už druhý rok. Na stretnutí s jeho nariadenou Žofiou sa dozvedel, že do roka sa môže stať senior developerom, ak zvládne tri certifikácie a úspešne povedie dva menšie projekty. Jana s ním každý mesiac preberie jeho napredovanie a poradí mu, na čom ešte potrebuje zapracovať. Peter je vďaka jasnému plánu motivovaný. Vo voľnom čase študuje na certifikácie a v práci sa aktívne hlási na nové projekty. Vidí pred sebou jasný cieľ a presne vie, čo musí urobiť, aby ho dosiahol.
Veďte zamestnancov k vzájomnej zodpovednosti
Zlá pracovná morálka brzdí celý tím. Ak sa zamestnanec nesnaží, môžu byť zlé aj výsledky ostatných. Vašou úlohou je informovať ich. Najmä ak váš tím musí spolupracovať na dokončení úloh, alebo ak existujú tímové ciele, ktoré je potrebné dosiahnuť, aby ste získali stimuly, nemôžete si dovoliť, aby niekto mal sebecký prístup k práci. Ak tak urobíte, očakávajte zvýšenú frustráciu a napätie medzi členmi tímu, pretože bude zrejmé, kto do práce nevkladá úsilie.
Zodpovednosť je jednou z najlepších hnacích síl pracovnej etiky. Ak nedokážete dosiahnuť, aby ostatní cítili silnú motiváciu odvádzať dobrú prácu pre seba, skúste ich presvedčiť, aby cítili silnú motiváciu odvádzať dobrú prácu pre svoj tím. Nikto nechce byť človekom, ktorý tím sklamal, a podľa Stanfordskej univerzity sú tímy, ktoré kvalitne spolupracujú, o 50 % produktívnejšie. Začnite s vedením tímových stretnutí, na ktorých každý zamestnanec prediskutuje svoje výsledky z predchádzajúceho týždňa a plány na aktuálny týždeň. Povzbudzujte všetkých, aby si vymieňali štatistiky, hovorili o procesoch a kládli si navzájom otázky.
Nielenže to dodá všetkým motiváciu, aby mali na porade o čom hovoriť, ale tiež posilní zmysel pre tímovú prácu, kde sa očakáva, že každý bude tvrdo pracovať v prospech toho druhého.
Ilustračný príklad:
Michal vedie tím v marketingovej agentúre a zaviedol pravidelné pondelkové porady, kde každý člen tímu predstaví svoje výsledky z minulého týždňa a plány na aktuálny týždeň. Keď Janka prezentovala, že nestihla dokončiť návrh kampane pre klienta, Michal nevyvolal napätú situáciu, ale otvoril diskusiu o tom, ako jej oneskorenie ovplyvní prácu grafikov a copywriterov. Tím spoločne našiel riešenie – Peter, ktorý mal voľnejší týždeň, ponúkol Janke pomoc, aby sa projekt dostal späť do časového plánu. Michal následne zaviedol systém, kde si členovia tímu vzájomne kontrolujú prácu a dávajú si spätnú väzbu ešte pred finálnym termínom. Na konci mesiaca Michal vyhodnocuje nielen individuálne výkony, ale aj to, ako tím spolupracoval a pomáhal si navzájom, pričom úspešnú tímovú spoluprácu odmeňuje bonusom pre celý tím.
Tento príklad ukazuje, ako vedúci:
– Vytvára priestor pre otvorenú komunikáciu
– Podporuje vzájomnú pomoc v tíme
– Zdôrazňuje dopad individuálnej práce na celý tím
– Odmeňuje tímovú spoluprácu
Komunikujte
Ak všetko ostatné zlyhá, nehanbite sa jednoducho oznámiť, čo ste si všimli na výkone zamestnanca. Klaďte priame otázky o jeho pracovnej morálke a počúvajte jeho odpovede, aby zhodnotili jeho skutočnú snahu o zlepšenie. Je to tiež príležitosť prediskutovať očakávania, ktoré od nich ako od zamestnancov máte. Dajte im priestor vyjadriť svoje názory a pripomienky, možno existujú prekážky, o ktorých neviete. Buďte konkrétni v tom, čo presne potrebujete zmeniť a stanovte jasné termíny na nápravu.
Záver
Pracovná morálka je ako kompas, ktorý ukazuje smer celej organizácii. Jej budovanie je nikdy nekončiaci proces. Spokojní pracujúci sú základom úspešnej firmy.
Zaujal vás tento článok?
Sledujte nás aj na sociálnych sieťach, aby vám už nič neuniklo 🙂
Ikony:
Linkedin: Linkedin icons created by riajulislam – Flaticon
FB: Facebook icons created by Pixel perfect – Flaticon
Použité obrázky
Titulný: Autor fotky: fauxels: https://www.pexels.com/sk-sk/photo/schodza-stretnutie-praca-rozmanitost-3184291/
Obrázok 2: Autor fotky: Fox: https://www.pexels.com/sk-sk/photo/1595385/