Aktívne počúvanie patrí medzi mäkké zručnosti (soft skills). Spočíva v tom, že nielen počúvate niekoho, čo niečo rozpráva, ale sústredíte sa aj na jeho myšlienky a pocity. Vďaka tomu je konverzácia aktívnou, nesúťažnou a obojsmernou interakciou.
Podľa odborníkov Robina Abrahamsa a Borisa Groysberga z Harvard Business School má aktívne počúvanie má tri aspekty:
- kognitívny: venujete pozornosť informáciám, ktoré dostávate od druhej osoby a zároveň ich chápete.
- emocionálny: počas rozhovoru ste pokojný a súcitný a zvládate akékoľvek emocionálne reakcie
- behaviorálny: prejavujete záujem, verbálne aj neverbálne
Schopnosť aktívneho počúvania sa dá zlepšovať cvičením.
Ako pri tom postupovať:
Pochopte svoj štýl počúvania:
Podľa spomínaných autorov existujú tieto odlišné typy poslucháčov:
- Úlohovo orientovaný poslucháč: zameriava sa na efektivitu a formuje konverzáciu.
- Analytický poslucháč: analyzuje problém z neutrálneho východiskového bodu.
- Vzťahový poslucháč: snaží sa o budovanie spojenia a taktiež pochopiť a reagovať na emócie
- Kritický poslucháč: väčšinou posudzuje obsah konverzácie a aj rečníka
Rozhodnite sa, ako najlepšie počúvať:
Položte si tieto otázky:
- Prečo musím počúvať práve teraz?
- Uvažujte o cieľoch konverzácie – o tom, čo chcete a čo potrebuje druhá osoba
- Na koho v rozhovore mám zamerať pozornosť?
- Ak zdieľate vaše osobné príbehy, skôr nadviažete spojenie . Zároveň sa vyhýbajte tomu, aby ste konverzáciu odviedli od rečníka, nech sa necíti nevypočutý alebo odmietnutý.
- Prečo hovorím?
Je vhodné pripomínať, aby sme počúvali bez programu, aby sme mohli spracovať, čo hovorí druhá osoba. Pripomeňte si, že si môžete vytvárať myšlienky, keď úplne vypočujete obsah konverzácie.