Domov » Glosár pojmov a skratiek » Aktívne počúvanie

Aktívne počúvanie

Aktívne počúvanie patrí medzi mäkké zručnosti (soft skills). Spočíva v tom, že nielen počúvate niekoho, čo niečo rozpráva, ale sústredíte sa aj na jeho myšlienky a pocity. Vďaka tomu je konverzácia aktívnou, nesúťažnou a obojsmernou interakciou.

Podľa odborníkov Robina Abrahamsa a Borisa Groysberga z Harvard Business School má aktívne počúvanie má tri aspekty:

  • kognitívny: venujete pozornosť informáciám, ktoré dostávate od druhej osoby a zároveň ich chápete.
  • emocionálny: počas rozhovoru ste pokojný a súcitný a zvládate akékoľvek emocionálne reakcie
  • behaviorálny: prejavujete záujem, verbálne aj neverbálne

Schopnosť aktívneho počúvania sa dá zlepšovať cvičením.

Ako pri tom postupovať:

Pochopte svoj štýl počúvania:

Podľa spomínaných autorov  existujú tieto odlišné typy poslucháčov:

  • Úlohovo orientovaný poslucháč: zameriava sa na efektivitu a formuje konverzáciu.
  • Analytický poslucháč: analyzuje problém z neutrálneho východiskového bodu.
  • Vzťahový poslucháč: snaží sa o budovanie spojenia a taktiež pochopiť a reagovať na emócie
  • Kritický poslucháč: väčšinou posudzuje obsah konverzácie a aj rečníka

Rozhodnite sa, ako najlepšie počúvať:

Položte si tieto otázky:

  • Prečo musím počúvať práve teraz?
  • Uvažujte o cieľoch konverzácie – o tom, čo chcete a čo potrebuje druhá osoba
  • Na koho v rozhovore mám zamerať pozornosť?
  • Ak zdieľate vaše osobné príbehy, skôr nadviažete spojenie . Zároveň sa vyhýbajte tomu, aby ste konverzáciu odviedli od rečníka, nech sa necíti nevypočutý alebo odmietnutý.
  • Prečo hovorím?

Je vhodné pripomínať, aby sme počúvali bez programu, aby sme mohli spracovať, čo hovorí druhá osoba. Pripomeňte si, že si môžete vytvárať myšlienky, keď úplne vypočujete obsah konverzácie.

Späť na glosár

Návrat hore