Lean Six Sigma je tímový manažérsky prístup. Prepája nástroje Six Sigma a filozofiu štíhleho podniku. Je zameraný na zákazníka a využíva tímovú spoluprácu na identifikáciu a odstránenie príčin defektov a neefektivity. Snaží sa zlepšiť výkon odstraňovaním plytvania zdrojmi a defektov.
Jeho podstatou je filozofia, že každé použitie zdrojov, ktoré nevytvára hodnotu pre zákazníka, sa považuje za plytvanie a je potrebné ho odstrániť.
DMAIC cyklus je jadrom Lean Six Sigma. Jeho účelom je systematické riešenie problémov.
Skladá sa z piatich fáz:
- Definovať
- Merať
- Analyzovať
- Zlepšiť a Kontrolovať
Vďaka nemu môžeme presne identifikovať problém, zhromaždiť relevantné dáta, analyzovať príčiny, implementovať riešenia a následne monitorovať ich efektivitu.
Techniky Lean Six Sigma:
- Kanban: postupy riadenia pracovného toku, napr. vizualizácia práce a obmedzené rozpracovanie. Jeho cieľom je maximalizácia efektivity a neustále zlepšovanie.
- Kaizen: zmena k lepšiemu alebo neustále zlepšovanie, zapájanie zamestnancov, podpora pracovného prostredia, dôraz na sebarozvoj a neustále zlepšovanie.
- Mapovanie toku hodnoty: Analýza miest, aby sa eliminovalo plytvanie.
- Nástroj 5S: Zabezpečovanie , aby bolo pracovisko efektívne, produktívne, bezpečné a úspešné.