Domov » Glosár pojmov a skratiek » Manažment znalostí

Manažment znalostí

Manažment znalostí je proces organizovania, vytvárania, využívania a zdieľania kolektívnych znalostí v rámci organizácie. Jeho dôležitou časťou je udržiavanie informácií na mieste, kde sú ľahko prístupné, ako je wiki alebo intranet pre zamestnancov.

Zároveň je to strategický nástroj na dosiahnutie konkurenčnej výhody.

Typy manažmentu znalostí:

  • Explicitné znalosti: znalosti, ktoré sa dajú ľahko zapísať a zdieľať. Môžu byť ľahko artikulované, kódované a zdokumentované.
  • ‍Implicitné znalosti: osobné znalosti, skúsenosti a intuície, ktoré sú ťažko artikulovateľné.
  • Tacitné znalosti: znalosti získané z osobných skúseností. Sú hlboko zakorenené, často nevedomé znalosti. Vznikli na základe dlhodobých skúseností a praxe.
  • Deklaratívne znalosti: statické znalosti, ktoré sú špecifické pre danú tému. Dajú sa ľahko formulovať a zdokumentovať.
  • Procedurálne znalosti: znalosti o tom, ako vykonávať konkrétne úlohy alebo procesy. Sú spojené s činnosťami a zručnosťami.
  • A posteriori znalosti: subjektívne znalosti získané z individuálnej skúsenosti.
  • Prioritné znalosti: sú prijímané ako pravdivé bez ohľadu na dôkazy. Môžu byť založené na viere, autorite alebo intuícii.

‍Proces znalostného manažmentu:

  • Tvorba znalostí: Vždy začína získavaním znalostí, ktoré môžu pochádzať z mnohých zdrojov, vrátane zamestnancov, a taktiež externých osôb, ktoré sú prizvané kvôli znalostiam alebo expertíze v konkrétnej oblasti.
  • Organizácia znalostí: Štruktúrovanie znalosti v systéme riadenia. Okrem organizácie týchto znalosti je nevyhnutné, aby obsahovali aj bezpečnostné prvky (aby k ním pristupovali len oprávnení pracovníci).
  • Zdieľanie znalostí: Na konci organizácie znalosti je ich zdieľanie. Patria tu aktivity ako školenie o znalostiach, až po ich výmenu.

Späť na glosár

Návrat hore