Sebaprezentácia je akékoľvek správanie alebo činnosť, uskutočnená so zámerom ovplyvniť alebo zmeniť to, ako vás vidia iní ľudia. Keď sa snažíme, aby iní o nás rozmýšľali určitým spôsobom, je to sebaprezentácia.
Môžeme ju rozdeliť do dvoch kategórií:
- Sebaprezentácia v súlade so sebavnímaním: Snaha prezentovať sa spôsobom, ktorý odráža naše vnímanie seba samých, naše silné a slabé stránky, hodnoty a presvedčenia.
- Sebaprezentácia v súlade s očakávaniami publika: Prezentácia spôsobom, ktorý spĺňa očakávania a preferencie ostatných, aby sme dosiahli požadované výsledky, ako napríklad získanie schválenia, budovanie vzťahov alebo dosiahnutie kariérneho postupu.
Ciele sebaprezentácie:
- Hmotné alebo sociálne výhody: Ak chceme dosiahnuť požadované výsledky, je potrebné sa správať určitým spôsobom. Príklad: Ste prijatí na manažérsku pozíciu. Na prvom stretnutí si z vás urobia žart, no vy nebudete chápať, o čo ide. Tak, ak sa ostatní budú smiať, usmejete sa aj vy.
- Uľahčenie sociálnej interakcie: Ak ste v špecifickom povolaní (doktor, advokát), prezentujete sa spôsobom, ako sa od vás očakáva, aby ste vzbudili dôveru u ostatných
- Konštrukcia identity: Nestačí deklarovať kto sme alebo chceme byť. Musíme sa správať a konať v súlade s touto identitou.